Hur man skriver en krönika

Hur skriver man en krönika?

En krönika är en personlig text som kan behandla i stort sätt vad som helst, en händelse, en observation, en aktualitet, en fundering, en person...

Punkter som gör en bra krönika:

1) Se saker med nya ögon - Beskriv ett alldagligt fenomen ur en annan synvinkel. Ett bra exempel är krönikan "Varför klappar man händer?"

2) Igenkänningsfaktorn - Känner läsaren sig träffad så har man skrivit en bra krönika. När man läser en text vill man ofta ha ett hum om vad skribenten i fråga talar om.

3) Provokationen - Att läsa en text som sätter igång tankar och känslor är en bra text. Ett lätt sätt att nå detta är genom att skriva om känsliga ämnen, men förstås på ett regelrätt sätt.

Personligen anser jag att en krönika minst skall vara 300 ord. Max gränsen är oklar men om en gräns skall dras så skulle jag säga 800 ord. När jag skriver en krönika hamnar den vanligtvis kring 400 ord.

Kim Holm, 1 september 2010


Kommentarer
Postat av: Tove

Har svårt att komma på vad min krönkika ska handla om och den ska vara inne på två dagar, tack för hjälpen!

2011-10-03 @ 14:52:50
URL: http://tvastader.blogg.se/
Postat av: Alamdar

Hejsan. Imorgon ska jag göra Svenska intrenationella som handlar om en yttre eller inre resa. om jag vilja skriva krönika och yttre resa så vad ska jag tänka på. MVH Alamdar

2011-11-16 @ 18:45:11
Postat av: Sven

Det var en bra och koncis sammanfattning av hur man skriver en krönika tycker jag.



Här kan du läsa bra exempel på krönikor och även konkreta exempel på olika ämnen för krönikor, som kan ge dig inspiration.

2011-11-17 @ 20:52:54
URL: http://www.plugga24.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback