Antiimperialister och extremveganer på Kungsgärdet

Det var en stilla söndagsmorgon på Studentvägen. Jag vaknade tidigt och hade inget att göra. Efter en stund mentalt skäggskrap bestämde jag mej för att ta min nyöppnade bok av Napoleon Hill och cykla till Fyrisån för att insupa läsk och litteratur.

Passet vid ån var helt som vanligt; läskburken tog slut alldeles för snabbt och boken som kändes spännande hemma var nu inte lika intressant. Jag tog min rostiga Indus och cyklade hem igen. När jag cyklade förbi ICA Folkes kikade jag sedvanligt mot butiken i hopp om att se någon bekant. Ingen familjär syntes. Nästa observation gör jag per automatik; det finns en reklamskylt bredvid butiken intill cykelvägen som jag alltid tittar på. Vet inte varför, så är det bara. Det som förundrar mej mest med reklamskylten är när McDonalds väljer att köpa reklam på den. För lika snabbt som reklamerbjudandet kommer upp så sätts även klistermärken blockerande ovanpå. Ofta från en vilsen vegan som upplyser folket att ”Kött är mord” samt att ”Köttskatt!” är vägen till frid.

Kötthataren har väl en poäng med sina gulliga klistermärken, men jag faller tyvärr inte för det. Mest blir jag arg på den snoriga ungen som lade upp klisterlappen. De förstör reklamskyltar företag har betalat pengar på för att synas. McDonalds är väl inte i farozonen att skadas av en klisterlapp, men av princip stöder jag företaget i den här frågan. Vad skall jag göra åt saken? Personligen kör jag min egna lilla kampanj. För varje klistermärke som sätts upp köper jag en cheeseburgare, som ett litet långfinger dedikerat till den ansvarige lapplisan.

Nu är även riksdagsvalet aktuellt. Den 19nde september smäller det. Här i Kungsgärdet har Folkpartiet satsat på en stor reklampelare vid rondellen i hörnet av Studentvägen. Även denna reklamplats har blivit saboterad. Samtliga tre affischer har blivit sprayade med svart färg. Dock måste jag medge att dessa antiimperialister i alla fall försöker göra sitt sabotage till någonting humoristiskt.

Jan Björklund täcker en av pelarens tre affischer. Som slogan till bilden står det ”Framtiden börjar i klassrummet.” Utöver denna text har någon sprayat en pratbubbla som säger ”I want you for Björklund-jugend!” Dessutom har Brjöklund blivit prydd med en mustach samt ett hakkors på höger arm. På den andra affischen är Marit Paulsen och hennes slogan lyder ”Kärnkraft. För klimatets skull.” Den senare delen har blivit modifierad så det nu står. ”Kärnkraft. För en 'strålande' framtid.” Slutligen har Birgitta Ohlsson plats på den tredje affischen. Hennes slogan lyder; ”Ja till Europa.” Här har antiimperialisterna fyllt på citatet så det numera står ”Ja till Europas imperialism.” Det kan verka en gnutta fyndigt att de modifierat texterna, men här utspelas samma sak som vid McDonalds reklamen. Lite kreativare i min smak men likväl agerar jag tvärtemot sabotörernas tanke med dådet. EU-hatarna anser tydligen att FP är en Satans lakej. Dock känner jag bara empati för FP, jag tycker lite synd om dem helt enkelt. Om jag hade rösträtt i Sverige så skulle denna aktion av antiimperialisterna kunna vara det övervägande argumentet för att jag ger min hypotetiska röst till FP.

För att sammanfatta så tycker jag att ni alla skall äta cheeseburgare och tyck lite extra synd om FP. Då är jag nöjd!

Kim Holm, 29 augusti 2010

Kommentarer
Postat av: josefin

sv: vet inte om jag kan skriva en krönika :P har aldrig gjort det förut :P är bättre på noveller och berättelser :P

2010-09-02 @ 19:45:45
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Kim

Bara att testa och se hur det känns då du skriver. :)

2010-09-03 @ 08:28:40
Postat av: Anonym

Wööööörd!

2010-09-05 @ 13:12:32
URL: http://babybq.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Gillar om det du skrev! Mysigt att se lite sunda saker och inte endast det vanliga sakerna som man kan se om varje dag. ;)

2010-09-28 @ 12:49:15
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/
Postat av: Anonym

Jag håller inte med, Mcdonalds och "imperialisterna" är svinrika organisationer, då är det inte mer än rätt med lite sabotage för att jämna ut åsiktsbalansen, det är bevisat de som lägger ut mest pengar på valen vinner och får så pass antal många röster. veganrörelsens ekonomi jämfört med Mcdonalds är helt olika dimensioner.



det är naivt att tro det är fairplay bara för att man följer lagen.

2011-01-19 @ 18:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback