Det du ser i din spegelbild avslöjar hur du mår.

Jag vill påstå att din spegelbild avslöjar ditt inre välmående. Det du ser och känner när du tittar i spegeln, det är svaret på vad du har för självbild.

Om ditt humör ändras till det negativa när du efter timmars paus från spegeln ser dej själv, då har du inte allt för bra självbild. Din spegelbild skall inte ändra ditt aktuella välmående! Men likaså skall man uppskatta om man blir glad när man ser sej i spegeln.

Då man talar om spegelbild kommer utseende naturligt upp i bilden, men det skall inte va ditt utseende som bedömer om du mår bra eller ej. Ditt välmående skall vara stabilt och inte rubbas av att du har en bad hairday. Om du ser dej själv i spegeln och fokuserar på småfel eller överlag inte riktigt gillar det du ser, då är du inte fullt centrerad och nöjd med dej själv.

En naturlig fråga efter detta åtagande är: Vad skall man göra för att må bra? Denna fråga är ett höjdarämne och har skrivits oräkneligt många böcker om det. Kortfattat tror jag att man finner inre välbefinnande om man inom sig vet vart man är på väg, vad man vill med sitt liv, att man aktivt följer sin passion och livsmål och inte är sysselsatt jobbandes med saker man egentligen inte tycker om! Övriga små tips är att äta och träna bra, ack så viktiga.

För att sätta all teori i kontext så vill jag inviga er i ett simpelt exempel uttaget från min vardag. I exemplet kan vi förhoppningsvis utläsa pusselbitarna om varför jag mådde som jag mådde före och efter jag kikade i spegeln.

Nåväl, på väg till köket idag ser jag hastigt mej själv i spegeln. Blir inte direkt i extas av det jag ser men ändå så ändras inte mitt aktuella sinnestillstånd, rätt så normal med andra ord. Jag hämtar högen med tidningar i köket, DagensNyheter och alla dess bilagor. Jag har som nuvarande mål att blir mer uppdaterad om allmänna aktuella händelser. Inget storslaget mål, men likaså ett personligt mål jag jobbar med. Efter en tids givande läsning för jag tillbaka tidningen till köket och på väg tillbaka till rummet fångar jag åter blicken i den reflekterande ytan.

Då blir jag som utan förvarning mycket glad och känner mej nöjd! Hur kommer då detta sig? Kort och gott; jag följde mitt personliga mål. Troligen hade jag samma utseende före läsningen som efter läsningen. Så att jag blev fysiskt snyggare medans jag läste kan vi förkasta. Sist och slutligen så är det du som bestämmer vad du skall göra för att må bättre, antingen fixar du frisyren och är beroende av den för ditt välmående eller så gör du som jag och läser om jordbävningar i Västinidien.

Kim Holm, 15 januari 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback