Det glada budskapet om knark och vapen

Om jag påstår följande: "Låten som för tillfället ligger högst upp på top-listorna beskriver knarklangare i Brasilien", skulle ni då tro mej? Samt om jag hävdar att studentnationernas dansgolv skulle fyllas snabbare än snabbt om högtalarna skulle pumpa budskap om polisen och dess vapen, skulle ni då tro mej?

Säkerligen finns det någon där ute som anser att dessa budskap är guldkoncept för att få folket att skaka rumpa. Andra, tvivlare, kanske inte håller med.

Men nu är det som så att en duo vid namn Cidinho & Doca har lyckats. Deras låt Rap das armas spelas kontinuerligt på både radion och ute på klubben. Ni kanske inte känner igen varken låtens namn eller artisterna. Då vill jag upplysa er om att det är låten med den hurtiga refrängen jag talar om. Starta youtube filmen så ska ni se att ni känner igen er.

"Parapapapapapapapapa"

Känner ni igen den? Det är en bra låt enligt mej, den är glad, studsig, catchy och mycket lätt att sjunga med i. Budskapet skulle omöjligt kunna handla om när knarklangare strider mot polisstyrkor. Men här om dagen fick jag se ett nytt perspektiv på låten när jag snackade med min korridorskompis. Han kom in till köket när jag var i full färd med att steka falukorv.

"Kim, har du hört dendär parapapa låten?"

"Parapapapa." Jag dunkar lätt huvudet till takten när jag sjunger en bit av refrängen, för att tydligt visa att vi är på samma våglängd.

Han forsätter, "Ja precis den! Vet du att den handlar om polisbrutalitet?"

Jag svarar skrattande, "Nej? Gör den?" Och tänker inom mej, "Bullshit, ja ska inte låta honom lura mej, inte en chans, den är ju så glad och söt."

"Ja." fortsätter han, "Parapapa är ju ljudet när man avfyrar ett vapen." Han gestikulerar lätt med händerna, som tordes föreställa pistoler och sjunger ytterligare en bit av refrängen.

"Aah där ser man." avslutar jag, tar med mej falukorven och går in till mitt rum.

Väl inne i rummet startar jag upp datorn för att vidare utforska om det han säger stämmer, och visst fan gör det det. Den kanske inte exakt beskriver polisbrutalitet, en tolknings fråga, men dess budskap var absolut inte det jag tänkte mej. Läs texten på http://rapdasarmas.se/ Kände mej aningen trumpen, dels för att jag inte trodde på hans snack och dels för att man har gått och nynnat på refrängen helt ovetande om vad den egentligen står för.

"Parapapapapapapapapa"

Kim Holm, 8 September 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback