Det snälla sättet att lura samvetet

Varför är regn så mysigt? Samma sak, varför är det skönt att vara lite bakfull?

Jag tycker det lättar ens samvete, man behöver inte känna sig illa till mods fastän man sitter inomhus hela dagen. Ett klassisk citat jag fick höra när jag var yngre var och är; ”Gå ut nu när det är så fint väder!” Detta utspelades säkerligen då jag helst utav allt ville sitta inne och pyssla med det jag för stunden fann givande. Regnet ger oss en ypperlig chans att sitta inomhus med gott samvete, bara vara och inte lyfta så mycket som ett finger. Det är livsnjuteri på hög nivå!

Andra tillfällen där vid kan lura samvetet är bland annat när man åker buss. Oj, oj, vad jag gillar att åka buss, det är som meditation för mej. Har faktist försökt klura ut varför just bussen inskänker mej denna njutning, kan inte säga att jag har kommit fram till något vattentätt svar. Jag tror dock att man i bussen på resandesfot inte kan göra speciellt mycket. Man blir begränsad inom bussens ramar så att säga. Man behöver inte välja om man skall göra si eller så, bussen väljer åt en. Man behöver bara sitter där och njuta utav stunden. Alla ens problem och måsten förskjuts en tid frammåt tills bussen väl har nått sin hållplats.

Precis likadant är det när man är förkyld. Normen för förkylning är att man skall ta det lungt och vänta tills förkylningen avtar. Chanserna att bli uppassad ökar betydligt när man är förkyld. ”Nej du ska inte röra dej i onödan, låt mej rätta till dina kudde.” Återigen, livsnjuteri på hög nivå!

Ni får ta det hur ni vill, jag må framstå som värsta slusken, som bara ser nöje med livet då jag får vila mej. Men jag tror att alla sinnestämmningar måste få utlopp i måttlig dos. Sinnestämmningar har även en skilld plats och tidpunkt här i livet. Alla gråter någongång, alla skrattar någongång. Alla är pigga ibland och alla är lata ibland. Till och med Gud vilade på den sjunde dagen och Han är ett perfekt exempel att man med gott samvete får chilla och softa.

Kim Holm, 16 augusti 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback