Drömmen om bron till Umeå

Det var länge sedan broprojektet var på tapeten, men om några år så kanske det blir det igen! I Västerbotten lägger Umeå motsvarande 16 miljoner euro på dess hamn och här i Österbotten är ett logistikcenter och elektrifierad järnväg på gång. På båda sidorna om Kvarken förbättras infrastrukturen som i sin tur förhoppningsvis sätter press på en förbättrad båtförbindelse mellan städerna. Vi kanske får vår efterlängtade bro och fasta förbindelse till Sverige till sist?

I Mars 2009 höll vice ordförande i EU-kommissionen tillika högste ansvarige för transportfrågorna en konferens som just handlade om framtidens transporter. Gruppledaren över Centerpartiet i Umeå var medverkande och höll en föreläsning om Kvarkenbron samt vilka ekonomiska fördelar denna transportförbindelse skulle ge. Baltic Shortcut, (till viss mån även E12) som den kallas börjar vid Atlantkusten i Norge och sträcker sig genom Sverige över Kvarken genom Finland och vidare till Baltikum och tillväxtområdena i Ryssland.

Under denna konferens sattes den framtida Kvarkenbron på kartan, vilket förstås är viktigt om EU skall vara med och sponsra bygget. Hela projektet har räknats att kosta tre miljarder euro där Finland, Sverige och EU betalar en tredjedel var. Om vi jämför Korsholm och Vasas budget på logistikcentret så är det knappa en procent av Finlands del i brobygget. Logistikcentret är en procent av brobygget för Finlands del, det tål att tänkas på.

Förut när jag var mindre och diskuterade bron så kändes det som en utopi. Ännu är det en utopi men med siffror på hand och en verklig diskussion har skett i Europa så börjar man tro att drömmen kan bli sann. Som liten åkte vi alltid över till Umeå på somrarna och klyftan mellan Umeå och Vasa var inte alls stor. När taxfreeförsäljningen upphörde 1999 suddades allting ut. Klyftan växte och kontakten till Västerbotten försvagades. Umeås närmaste stad är Vasa och även det tål att tänkas på.

Faktan säger att i Österbotten och Västerbotten bor det under 400.000 personer, så brons huvudsakliga syfte är inte turisttrafik utan godstransport. Som finlandssvensk kan jag inte undgå och tänka ur en personlig och patriotisk vinkel: Denna bro skulle göra Vasa mer svensk och jag skulle lättare ta mej över till Sverige och dess "gröna gräs". Företag och samarbeten skulle ske över Kvarken som även det i sin tur skulle vara till fördel för finlandssvenskar och finnar.

Kalla mej drömmare, kalla mej ologisk men: "Sikta mot stjärnorna så når du till träden, sikta mot träden så når du till gräset." Tänk stort om bron så kanske den blir av.

Kim Holm, 24 augusti 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback