Du kan få din drömpartner - om du är man!

Hormonstinna universitetsstudenter med tafatt gångstil. Blyga och allmänt missanpassade i sociala miljöer. Vem är det jag beskriver? Leta runt i tankarna och gissa! Tyvärr, det är varken ingenjörerna eller historikerna. För att avslöja persontypen jag beskrev så är det faktiskt ingen som studerar på universitet. Jag tänker på huvudrollskaraktären i en skild typ av amerikanska komedier.

American Pie är den mest kända för denna genre. Vet inte om genren finns överhuvudtaget men konceptet är liknande. Det handlar ofta om en tönt och dennes kompisgäng. Hur dessa bortkomna herrar har problem med kärleken. De är trötta på att leva i misär och med daglig självbefläckelse. En dag bestämmer de sig för att vända misären till lycka och tar därefter upp kampen om att få kvinnor på fall. Tönten nöjer sig inte med medel utan siktar direkt på skolans prinsessa. Han lovar sig själv att henne skall han bli tillsammans med, även om det blir det sista han gör. Det är som bäddat för succée. Ta en tönt med motoriska handikapp och en kaxig tjej som vet att hon är en pudding. Bara att luta sig tillbaka skratta åt hans misslyckande men ändå glädja sig åt hans utveckling och framsteg i sitt äventyr.

Hittills under sommarlovet har jag hunnit plöja igenom några filmer i denna nisch. Kan ej förklara vad jag finner i dem, de är bara roliga. Dessutom sitter dessa filmer som hand i handske efter en termin späckat med skollitteratur och "riktig" kunskap. Nu på sommaren är det dags att nollställa hjärnan och fylla den med shafs igen.

Efter jag såg klart filmen "She's out of my league" slog mej tanken om ett nytt filmkoncept. Jag har aldrig sett det, men finns det filmer som är tvärtom? Där det handlar om tjocka kufiska tjejer och hur dessa jobbar sig upp för att få skolans hunk. Varför översköljs vi män med nördfilmer där budskapet är detsamma att man kan få tjejer fastän man inte är cool. Men hur är det för s.k. fula tjejer? Var får de sitt hopp ifrån? Kanske man inte skall grunda sitt hopp från amerikanska komedier men lite ologiskt är det att det inte finns motsvarande filmer där flickan är tönten.

Kim Holm, 11 juni 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback