Hur tänkte du nu, valtion rautatie?

Denna sommar har jag varit ute och interrailat i Europa. Interrailpasset kostade 309€ men i utbyte fick man 22 dagar gratis användande av Europas järnvägar. Vissa undantag finns, nattåg kostar extra, snabbtåg likaså och Albanien är inte med i samarbetet.

Vet inte varför Albanien slopar interrailtänket, men säkert har de någon bra poäng. Jag finner då ingen orsak om varför de inte skulle vara med? Överlag är jag för samarbeten och sånt, se bara på euron. Jag vet inte vad den politiska innebörden är, men i praktiken så har euron underlättat massor för mej när jag har varit ute och tågluffat.

En nackdel till förutom att man inte kan besöka Albanien är att man endast får 50% avdrag på vuxenbiljetten när man reser i landet man köpte passet i. Där tror jag att tanken är att motverka pendlare så att inte de använder sig av interrailpasset. 309€ för 22 dagar, då räcker det med att åka för 14€ per dag för att det skall vara lönt. Nåväl, vi luffade runt i 22 dagar. Åkte ner genom väst och upp genom öst och när passets sista dag var avkryssat befann vi oss i Helsingfors. Vi skulle ändå få 50% avdrag med vårt studiekort, trodde vi. Vi blev vänligt upplysta på centralstationen att de hade dragit in studierabatten för utländska studenter, och i samma veva fick 4500 finländska studenter som studerar utomlands ett litet slag i ansiktet.

Albanien kanske är efter och inte har hunnit diskutera om de skall vara med i interrailsaken eller inte. Men VR då? Statens järnvägar, hur tänkte kostymgubbarna i ledningen där? Efter fyra minuters mentalt skäggskrap kom jag inte på den bakomliggande orsaken till VRs snart tre åriga beslut. Jag försökte sätta mej in i ledningens värld, slöt ögonen och föreställde mej ett bord med många slipsklädda farbröder. Sedan reste sig en av dem och yttrade: "Nu skall vi slopa rabatten för utländska studenter! Tänk om Japans alla studenter kommer hit och åker våra tåg för 50% av vuxenpriset! Hur skulle de se ut på årsredovisningen? På samma gång stjäl de våra kvinnor och köper upp alla digitalkameror på gigantti! Nej mina vänner så får det inte gå till! Låt oss slopa den utländska studierabatten för att förebygga detta framtida scenario!"

Man kanske tror att tågbiljetter i Finland är billiga. 55€ kostar det att ta tåget Helsingfors - Vasa, det är fem euro dyrare än vad det kostar för mej när jag flyger till Stockholm. På tal om fem euro, kommer du på någon bättre orsak till varför VR gjorde som de gjorde så ger jag dej dem...

Kim Holm, 28 juli 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback