Kärlek till IKEA <3

Idag kom jag underfund med att Ingvar är en rätt shysst prick. Ingvar Kamprad, ni vet killen som tänker bygga hus invid motorvägen nära Airport Park. Rätt glassigt ändå att bygga hus på ett sådant ställe.

Folk säger att han har slagit upp hus i 44 länder, inte dåligt det. Idag besökte jag ett utav dem. Jag blir inte direkt till mej av att köpa produkter som man själv får bygga ihop. Ingen succée idé tycker jag. Vet inte riktigt hur Ingvar tänkte där, men han är väl nöjd ändå. Ja, som sagt, jag besökte att av hans hus idag. Det ryktades att det fanns en gigantisk restaurang mitt i smeten någonstans. Jag och tjejen lade ingen notis till prisvärda lampor eller billiga hyllor. Vi var här för att äta!

Poff! Mitt i hans hus, som ungdomarna kallar butik, uppenbarar sig en stor restaurang. Vi hade begett oss hit enkom för att få äta fin husmanskost för en ringa slant. Vi skummade igenom menyn. ”Dagens vegetariska.” Nej, nej, inga morötter här inte. ”Mellanstor köttbullemeny, 15st.” Nja, säkert finns det bättre. ”Stor köttbullemeny, 20st.” Nu börjar vi tala! 20 bullar slinker alltid ner! Till sist ser vi den: ”Stekt kyckling med bearnaisesås.” BINGO, vi har en vinnare!

Jag beställde min kyckling och bad om extra bearnaisesås. Köksan nickar och smäller på två stora skopor. Sweet, jag älskar det här stället. Vi knallar med lätta steg vidare mot kassan. Kassakillen hälsar snällt och säger: ”Det blir 65 kronor, men sätter du till fem kronor får du också en kokosboll.” Sweet, lätt jag skall ha en kokosboll!

Nu kanske ni tror: ”Oj, oj, vilken lottokille Kim är.” Dubbla slevar bearnaisesås och en kokosboll för motsvarande 50 cent på köpet. Men, som de brukar säga på TV-shop, det kommer mer! Vi skulle självfallet ha någonting att dricka till den fina kyckling. Och försök gissa vad jag ser vid läsktapparna. Jo, på en lapp ovanför bänken står det: ”Fri påfyllning.” Sweet, Ingvar vet hur man stryker medhårs!

Det finns ett talesätt som jag tror Ingvar har bakom örat: ”Vägen till mannens hjärta går genom magen.” Jag är i alla fall helt såld.

Kim Holm, 28 mars 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback