Nostalgitrippar

Tänk att en liten pryl eller sak kan kasta en bakåt i tiden. Att vissa händelser eller ljud förknippas med gamla minnen. Nostalgi är en härlig känsla som tar fram angenäma minnen från det förflutna.

Kikar vi upp definitionen för nostalgi finner vi just att dess betydelse är en angenäm tillbakalängtande känsla av igenkännande av något som varit tidigare. Ofta positiv, men kan även vara sorgset. Ordet myntades 1678 av en läkarstudent, men då var innebörden något helt annat än idag. Ordets betydelse då var en medicinsk diagnostisk term för personer som led av en "sjuklig hemlängtan". För att ytterligare kika upp varifrån ordet härstammar kan vi titta på de grekiska orden nostos som betyder hem och algos vars betydelse är sjuka.

Med kuriosan över skall jag berätta om en flashback tillika nostalgikänsla som bokstavligen översköljde mej. Det var i duschen det hela hände. När jag var liten hade vi alltid stora schampoflaskor som man tvättade både håret och kroppen med. Men allt eftersom jag blev äldre blev det ohäftigt med familypackflaskor. Då skulle det vara duschtvålar i svarta förpackningar med hemliga substanser i som gjorde en oemotståndlig. Dock på äldre dar har jag övergått till familypacken igen, de är förmånligare och doftar fräschare.

Mitt i den fysiska förfriskningen (läs: duschen) så svider familypacktvålen till i ögonen och jag förflyttas tio år bakåt i tiden. En grymt mysig känsla, jag mindes exakt hur det var att gå i lågstadiet. Jag var tio år för en millisekund. Tydligen var denna svidning en vanlig företeelse då jag var mindre och fungerade idag som avlösare för min nostalgiska känsla.

Att känna duschtvål i ögonen är kanske inte någonting man vill ha frivilligt, men detta gjorde verkligen min dag. Hur kunde denna händelse skapa en så kraftig tillbakablick? Ibland tittar jag på gamla bilder från när jag var liten, men då är känslan inte lika stark. Kanske fysiska känslor gör starkare intryck än de visuella? Det kan vi bara spekulera om, det ända vi kan säga med säkerhet är att nostalgi en gång var en sjukdom men numera kan fungera som tidsmaskin.

Kim Holm, 3 maj 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback