Skall män få amma?

Jämställdhetsdebatten går het i Svea rike. Den nya mediala frågan som debatteras land och rike runt är om män skall få amma?

Ragnar, 26, tvåbarnspappa, bestämde sig för att experimentera om denna hypotes fungerar. Män har mjölkkörtlar så varför skall inte vi kunna producera mjölk? Hans experiment strömmas ut på alla medier. Aftonbladet, Svt Debatt, Sveriges Radio, till och med på Uppsalas Psykologistuderandes Tidning gick det sakliga redaktionsmötet över styr. Alla vill diskutera Ragnar, alla vill ha en bit av kakan.

Denna mediala fråga har blossat upp till en stor debatt. Feminister blir arga på de dumma männen för att de ger sig på att amma, det vill säga en ”invadering av kvinnas sista utpost”. Jämställdhetsfantaster hävdar att män skall amma. Allt för att sudda ut skillnader mellan män och kvinnor. Vardagsfilosofer ställer sig frågan om varför alla skall vara likadanna? Och slutligen, fjortisarna undrar varför män överhuvudtaget har bröstvårtor?
Om jag måste placera mig själv i ett av dessa fack så skulle det bli vardagsfilosoferna, men fjortisarnas fråga tycker jag är mest spännande. Jag tog reda på saken, surfade ut på internet, redan efter några klick så finner jag svaret; Brösten utvecklas före könen, således har alla foster bröstvårtor förrän de vet om det blir en pojke eller en flicka. Ett svar funnet, nu går vi vidare.

Personligen vill jag såga jämställdhetsfantasterna, prisa vardagsfilosoferna, feministerna, de orkar jag inte bry mej om.

Som vardagsfilosof ställer jag mej frågan; varför skall vi då vara likadanna? Till svar vill jag dra ett citat farsgubben brukar haspla ur sig till lite allt möjligt, ”Omväxling förnöjjer!” Ett bra citat tycker jag. Man kan applicera detta till lite vad man vill, praktiskt och fyndigt. För tillfället vill jag applicera det till varför män och kvinnor inte skall vara likadana och göra exakt samma saker. Blir det inte tråkigt om det inte finns någon skillnad mellan oss? Män skulle amma som kvinnor, kvinnor skulle bete sig som män. Var är då omväxlingen? Var är skillnaden, gravitationen mellan oss?

Jag tycker Ragnars experiment är underhållande, det väcker många spännande saker att diskutera. Har inget emot honom, han får göra vad han vill. Själv skulle jag dock avstå från att försöka amma. Om min blivande fru är skapad att amma bebisar, varför skall jag då med våld försöka ta hennes uppgift. Bara för att man kan, så betyder det inte att man måste!

Kim Holm, 19 september 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback