Valborg kom och gick

Vi kan väl ändå inte ha missat årets uppståndelse i och med Valborg? Alla förfriskade människor som minglar runt i stadens parker och allt skräp som täcker gräsfälten.

Själv befann jag mej mitt i smeten hela dagen, kvällen och vidare natten. Började lungt med mingel, jordgubbar och champagne vid ekonomikum parken. Den var som förutspått fullsatt både till bredden och höjden med båda människor och skräp, men det är ju ändå det som hör Valborg till!

När jag sitter där på gräset i vimmlet och njuter utav en bastant jordgubbe så kom jag underfunn med en sak, jag tittade runt och lade märke till detaljerna i denna folkmassa. Alla gäng i denna park var utrustade med tre föremål. Man kan säga att dessa saker är stommen i Valborgsfirandet, sakerna jag syftar på är; drycken, ett måste för både ung som gammal fastän det är alkoholfri eller ej, sockrig eller besk. Nummer två på listan är, solglasögonen. Jag vill påstå att Valborg dansar solglasögonen in. Denna metafor är en slags motsats men ändå av samma karaktär som med liknelsen '20:de dag Knut dansas det sista av julen ut'. Nummer tre i listan är en joker men ändå en vital komponent för att räknas som en riktig Valborgsfirare, sist men inte minst, engångsgrillen. Skulle man få pantpengar för denna lillebror till grill så skulle folk kunna bli rika. Men så är inte fallet och en annan nackdel med grillen förutom det fakto att den inte kan pantas är en vanlig bieffekt som brukar uppstå när förfriskade människor och grillar kombineras. Även igår fick jag bevittna när dessa två variabler interagerade med varandra. Det börjar med att människan tror sig behärska grillen och lägger på lite för mycket kött. Fas två utspelar sig en tid senare då personen i fråga kommer underfunn med att det är han/hon själv som är ansvarig grillmaster. Fas tre är misären när personen djärvt försöker äta upp sin svarta biff till tegelsten för att bevisa sina vänner att den "visst smakar gott!"

Kim Holm, 1 maj 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback